Zaczepienie końcówką prawego skrzydła o ziemię podczas lądowania szybowca SZD-50-3 Puchacz SP-3354 449/09

Data zdarzenia: 
28 June, 2009 - 19:40

Lokalizacja

lotnisko Olsztyn-Dajtki (EPOD)
Poland
53° 46' 14.9484" N, 20° 25' 23.6316" E

Opis: Start szybowca przebiegł prawidłowo, a wyczepienie nastąpiło na wysokości ok. 250 m. Po otrzymaniu potwierdzenia od operatora wyciągarki „lina odeszła” uczeń-pilot kontynuował lot. Przed osiągnięciem skraju lotniska stery przejął instruktor celem prezentacji ślizgów kierunkowych. Uczeń-pilot miał lekko trzymać stery, aby wyczuć kolejność i zakres wykonywanych ruchów - orientować się w wielkościach i kierunkach ich wychyleń. Instruktor wprowadził szybowiec w IV zakręt, bezpośrednio po wyjściu z którego od razu wykonał prawy ślizg kierunkowy (na prawe skrzydło) z wysuniętymi pełnymi hamulcami aerodynamicznymi. Na wysokości ok. 50 m instruktor przymknął hamulce oraz zmienił ślizg kierunkowy na lewy. W ślizgu tym ponownie wysunął pełne hamulce aerodynamiczne. Na wysokości ok. 30 m instruktor zaczął wyprowadzać ze ślizgu z zamiarem wykonania lądowania na kierunku przeciwnym do kierunku startu. Stwierdził on zmniejszoną reakcję szybowca na pełne wychylenia sterów. Mimo pełnych ich wychyleń, wyprowadzenie ze ślizgu przebiegało bardzo powoli. W związku z malejącą wysokością (zbyt szybkim opadaniem) zamknął hamulce aerodynamiczne i zmniejszył pochylenie szybowca. Na wysokości 15 ÷ 20 m szybowiec bezwładnie (mimo przeciwnych, pełnych wychyleń sterów) przechylił się na prawe skrzydło i na niewielkiej wysokości zaczepił jego końcówką o nawierzchnię trawiastą. Szybowiec został poważnie uszkodzony. Pilot instruktor oraz uczeń-pilot nie odnieśli obrażeń ciała i opuścili kabinę szybowca o własnych siłach. Zdarzenie zaistniało o godz. 19:40 – lot trwał 3 minuty.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Dajtki k/Olsztyna (EPOD)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-50-3 Puchacz

Znaki rejestracyjne: SP-3354

Numer akt: 449/09

Powiązane raporty:

 

ZałącznikWielkość
2009_0449_rk.pdf830.69 KB
2009_0449_a.pdf3.8 MB
2009_0449_u.pdf198.91 KB
comments powered by Disqus