Lokalizacja
Opis: Start szybowca przebiegł prawidłowo, a wyczepienie nastąpiło na wysokości ok. 250 m. Po otrzymaniu potwierdzenia od operatora wyciągarki „lina odeszła” uczeń-pilot kontynuował lot. Przed osiągnięciem skraju lotniska stery przejął instruktor celem prezentacji ślizgów kierunkowych. Uczeń-pilot miał lekko trzymać stery, aby wyczuć kolejność i zakres wykonywanych ruchów - orientować się w wielkościach i kierunkach ich wychyleń. Instruktor wprowadził szybowiec w IV zakręt, bezpośrednio po wyjściu z którego od razu wykonał prawy ślizg kierunkowy (na prawe skrzydło) z wysuniętymi pełnymi hamulcami aerodynamicznymi. Na wysokości ok. 50 m instruktor przymknął hamulce oraz zmienił ślizg kierunkowy na lewy. W ślizgu tym ponownie wysunął pełne hamulce aerodynamiczne. Na wysokości ok. 30 m instruktor zaczął wyprowadzać ze ślizgu z zamiarem wykonania lądowania na kierunku przeciwnym do kierunku startu. Stwierdził on zmniejszoną reakcję szybowca na pełne wychylenia sterów. Mimo pełnych ich wychyleń, wyprowadzenie ze ślizgu przebiegało bardzo powoli. W związku z malejącą wysokością (zbyt szybkim opadaniem) zamknął hamulce aerodynamiczne i zmniejszył pochylenie szybowca. Na wysokości 15 ÷ 20 m szybowiec bezwładnie (mimo przeciwnych, pełnych wychyleń sterów) przechylił się na prawe skrzydło i na niewielkiej wysokości zaczepił jego końcówką o nawierzchnię trawiastą. Szybowiec został poważnie uszkodzony. Pilot instruktor oraz uczeń-pilot nie odnieśli obrażeń ciała i opuścili kabinę szybowca o własnych siłach. Zdarzenie zaistniało o godz. 19:40 – lot trwał 3 minuty.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Dajtki k/Olsztyna (EPOD)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-50-3 Puchacz
Znaki rejestracyjne: SP-3354
Numer akt: 449/09
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_0449_rk.pdf | 830.69 KB |
2009_0449_a.pdf | 3.8 MB |
2009_0449_u.pdf | 198.91 KB |