Lokalizacja
Opis: Po wykonaniu pierwszego kręgu pilot wykonał „touch-and-go” i wystartował do następnego kręgu.
Po drugim kręgu pilot zamierzał wykonać pełne lądowanie, jednakże na skutek niestabilnego wiatru przerwał wykonywanie podejścia (wykonał „go-around”) i przeszedł do wykonania trzeciego kręgu.
Widząc nieudaną próbę lądowania informator AFIS EPBC zdecydował o postawieniu w gotowości załogi zakładowej straży pożarnej (ZSP) w celu zabezpieczenia następnego lądowania. Załoga ZSP zajęła miejsce na drodze kołowania A1.
Po wykonaniu trzeciego kręgu, w fazie wytrzymania pilot podjął decyzję o wykonaniu kolejnego „go-around”. Pilot zwiększył obroty silnika, po czym samolot przechylił się na lewe skrzydło i doszło do jego kontaktu z drogą startową. W konsekwencji samolot wykonał zakręt w lewo („cyrkiel”) o około 90o i po kilkudziesięciu metrach zatrzymał się na trawiastej płaszczyźnie lotniska.
W trakcie wykonywania kręgów pilot zauważył, że samolot był znoszony w kierunku północnym i przed czwartym zakrętem miał małą prędkość względem ziemi. W fazie wyrównania znoszenie z osi drogi startowej pilot korygował lotkami, a po zwiększeniu mocy silnika lotkami oraz sterem kierunku.
Pilot i podróżny nie odnieśli obrażeń i opuścili kabinę samolotu o własnych siłach.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: PZL – Koliber 160A
Znaki rejestracyjne: SP-GZB
Numer akt: 2020/757
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_757_rk.pdf | 874.35 KB |