Prawdopodobne skręcenie taśm nośnych spadochronu Balance 260 po otwarciu czaszy głównej 380/11

Data zdarzenia: 
29 April, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 10' 15.8628" N, 16° 42' 59.2956" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 380/11

Miejsce zdarzenia: lotnisko Piła (EPPI)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: spadochron Balance 260
Znaki rejestracyjne: -

Przyczyna incydentu:
Nie ustalono przyczyny incydentu lotniczego. Nie można wykluczyć, że skręcenie linek
nośnych czaszy głównej mogło nastąpić z następujących powodów:
1) Niewłaściwa sylwetka ucznia-skoczka podczas oddzielania się od samolotu, co mogło
spowodować obrót ciała ucznia podczas procesu otwarcia i w efekcie skręcenie linek;
2) Błąd popełniony podczas składania spadochronu (np. nierozkręcenie linek
sterowniczych lub taśmy łączącej pilocik z czaszą,), co mogło spowodować skręcenie
linek podczas wypełniania się czaszy.

Zalecenia profilaktyczne:
- Przebieg zdarzenia omówiono ze skoczkami przy udziale instruktorów i kierownika
skoków.
- Zwraca się większą uwagę na kontrolę spadochronu podczas składania i przygotowania do
skoku przy udziale uczniów-skoczków.
- Podczas szkolenia naziemnego wyjaśnia się uczniom znaczenie właściwej sylwetki skoczka
podczas skoku ze szczególnym uwzględnieniem fazy oddzielenia od samolotu i fazy
lądowania.

ZałącznikWielkość
2011_0380_U.pdf167.82 KB
comments powered by Disqus