Lokalizacja
Opis: 3 maja 2020 r. na lądowisku w Laszkach odbywało się podstawowe szkolenie szybowcowe po starcie za wyciągarką na szybowcu Grob G103 Twin Astir. Po kilku lotach szkolnych instruktor rozpoczął loty z kolejnym uczniem na zadanie SPL/I ćwiczenie 4 (nauka postępowania w sytuacjach szczególnych i awaryjnych). W trakcie czwartego lotu, po przerwaniu ciągu na wysokości około 140 m, uczeń prawidłowo wyczepił linę wyciągarkową, a następnie odchylił tor lotu szybowca od osi lądowiska w lewo i kontynuował lot po prostej, zamierzając wykonać lądowanie z wiatrem. Około 400 metrów za zachodnim krańcem lądowiska, kiedy szybowiec znajdował się na wysokości około 80 metrów, uczeń rozpoczął zakręt w prawo w kierunku lądowiska. Z uwagi na niedużą wysokość na jakiej znajdował się szybowiec, instruktor przejął stery i kontynuował lot w kierunku lądowiska. Tuż przed lądowiskiem szybowiec wleciał w obszar opadu mżawki połączony ze zwiększonym opadaniem. Wobec braku terenu do bezpiecznego lądowania przed samym lądowiskiem instruktor kontynuował lot w jego stronę. W trakcie przelotu nad ogrodzeniem na prędkości minimalnej szybowiec uderzył lewym skrzydłem w betonowy słupek ogrodzenia. Prawe skrzydło zahaczyło o krzewy porastające rów i ogrodzenie, co spowodowało obrót szybowca w prawo. W konsekwencji nastąpiło twarde przyziemienie szybowca na lądowisku z trawersem, przed pasem startowym. W trakcie uderzenia w słupek ogrodzenia urwana została lewa końcówka skrzydła na wysokości lotki, a przyziemienie z trawersem spowodowało wyłamanie podwozia i ukręcenie belki ogonowej kadłuba.
Załoga szybowca w trakcie zdarzenia nie odniosła żadnych obrażeń ciała.
Miejsce zdarzenia: lądowisko Laszki k. Jarosławia (EPJL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Grob G103 Twin Astir Twin II
Znaki rejestracyjne: SP-3934
Numer akt: 1162/20
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_1162_uchwala.pdf | 184 KB |