Zadziałanie systemu ACAS w samolotach Airbus A319 OH-LVD i Fokker 70 733/09

Data zdarzenia: 
4 September, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Warszawa
Poland
52° 10' 16.5108" N, 20° 57' 24.8148" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 733/09

Miejsce zdarzenia: FIR Warszawa (EPWW)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Airbus A319 / samolot Fokker 70
Znaki rejestracyjne: OH-LVD / -

Przyczyna incydentu:
Przyczyna zadziałania systemu ACAS była:
Duża prędkość zniżania samolotu A319 (3000 ft/min).

Komisja wielokrotnie w swoich Uchwałach proponowała zalecenia ograniczające prędkość
wznoszenia/zniżania przed osiągnięciem nakazanej wysokości.

Ostatnia taka Uchwała numer 440/07 zawierała:
Zalecenie nr 2009-27: Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego -
1. We właściwych dokumentach w Rejonie Informacji Powietrznej FIR - Warszawa (EPWW)
wprowadzić przepis ograniczający prędkość wznoszeni/zniżania do 1000 stóp na minute w
przedziale wysokości 1000 stóp przed osiągnięciem nakazanej wysokości.
Powiadomić PKBWL o podjętych działaniach dotyczących zalecenia profilaktycznego w
terminie 90 dni od daty otrzymania Uchwały.
2. Doprowadzić do publikacji powyższego przepisu w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP – Polska.
Biorąc pod uwage fakty, które doprowadziły do wystapienia powyższego zdarzenia można
stwierdzic, że nie nastapiło naruszenie minimów obowiazujacych separacji pomiedzy statkami
powietrznymi oraz nie naruszono żadnego z obowiazujacy w FIR Warszawa przepisu (brak
przepisów ograniczajacych predkosc wznoszeni/zniżania do 1000 stóp na minute w przedziale
wysokosci 1000 stóp przed osiagnieciem nakazanej wysokosci).

W zwiazku z powyższym Komisja uznała, iż powyższe zdarzenie nie spełnia definicji incydentu
lotniczego.

ZałącznikWielkość
2009_733_U.pdf62.95 KB
comments powered by Disqus