Sygnalizacja nieprawidłowości działania układu paliwowego na pokładzie samolotu ATR-42/500 SP-EDA i powrót na lotnisko startu 187/09

Data zdarzenia: 
8 April, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 9' 48.5388" N, 20° 57' 42.426" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 187/09

Miejsce zdarzenia: trasa Warszawa - Kraków
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDA

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na zawróceniu na lotnisko startu z powodu sygnalizacji
nieprawidłowego działania systemu paliwowego (sygnał FUEL na Crew Alerting Panel) było:
1. Niezgodne z MEL dopuszczenie samolotu do eksploatacji przez służby techniczne PLL
„LOT” SA,
2. Nie wprowadzenie aktualnej informacji z MEL do systemu MERLIN,
3. Brak opisu usterki w liście kontrolnej samolotu ATR-42.
PKBWL akceptuje zalecenia w zakresie bezpieczeństwa, podjęte przez EuroLOT SA:
1. Powiadomienie załóg o zdarzeniu przez publikację Sprawozdania końcowego z badania
incydentu na portalu wewnętrznym EuroLOT,
2. Przekazanie Sprawozdania końcowego z badania incydentu do działu jakości LOT AMS z
rekomendacją weryfikacji systemu MERLIN pod względem zgodności z aktualną MEL dla
samolotów ATR-42/72

Zalecenia profilaktyczne:
PKBWL formułuje następujące zalecenie profilaktyczne – dla EuroLOT SA i LOT AMS:
Zweryfikować praktycznie i skorygować skuteczność systemu i procedur wprowadzania
informacji z MEL do systemu MERLIN

ZałącznikWielkość
2009_187_U.pdf59.7 KB
comments powered by Disqus