Lokalizacja
Opis: Po niecałej godzinie lotu na szybowcu Mistral C w okolicy m. Ślemień, na skutek pogarszających się warunków atmosferycznych, pilot na wysokości ok. 900 m wybrał dogodne pole do lądowania, szukając w jego okolicy noszeń termicznych. Ponieważ nie udało się odnaleźć noszenia umożliwiającego powrót na lotnisko EPZR, na wysokości 800 m rozpoczął procedurę podejścia do lądowania w terenie przygodnym z kierunku południowego na północ (pod stok). Po wyjściu na prostą pilot zauważył, że jest to pole uprawne porośnięte pszenicą o wysokości 50-70 cm. Pilot zmienił decyzję co do miejsca lądowania i postanowił przyziemić na polu obok, o niższej uprawie zboża. Pozwolił zatem znieść się z wiatrem na sąsiednie pole, planując przyziemienie w śladzie wygniecionym wcześniej przez ciągnik rolniczy. Tuż przed przyziemieniem, po opadnięciu szybowca w zboże, nastąpiło przyhamowanie lewego skrzydła przez wyższą uprawę sąsiedniego pola i chwasty rosnące na miedzy, co doprowadziło do krótkiego 10 m dobiegu zakończonego tzw. cyrklem (szybowiec obrócił się o ok. 160°). Pilot lądując w śladzie ciągnika rolniczego niewłaściwie ocenił odległość granicy pól od końcówki skrzydła. Pilot nie odniósł obrażeń, a podczas wstępnych oględzin nie zauważył uszkodzeń szybowca. Po dokładnych oględzinach okazało się, że na skutek nagłego przyhamowania i sił jakie wystąpiły na styku kadłuba ze skrzydłem, lewe skrzydło rozwarstwiło się przy kadłubie na długości 50-60 cm w okolicy krawędzi spływu.
Miejsce zdarzenia: w okolicy m. Ślemień
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Mistral C
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1065/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_1065_u.pdf | 483.74 KB |