Zdarzenie lotnicze z udziałem śmigłowca Robinson R44 D-HAIL 2020/1397

Data zdarzenia: 
23 October, 2020 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Rejon miejscowości Łazy / Raszyna
Poland

 Opis: 11 czerwca 2020 roku około godziny 18:00 pilot otrzymał zlecenie na przewiezienie podróżnego po trasie Konstancin, Sochaczew, Konstancin. Start przekładany był z powodu złych warunków atmosferycznych, gdyż przechodził front burzowy z wyładowaniami oraz intensywnymi opadami deszczu. Po przejściu frontu o godzinie 22:15 pilot wystartował z Konstancina i o godzinie 22:52 wylądował w Sochaczewie. Pomimo informacji z FIS Warszawa o ponownym pogorszeniu pogody w rejonie Warszawy, o godzinie 23:15 pilot wystartował do Konstancina. Dolatując do CTR Warszawa-Okęcie, ze względu na pogarszające się warunki atmosferyczne nie otrzymał zgody na przelot przez CTR Warszawa-Okęcie. W związku z powyższym pilot początkowo zamierzał wykonać lot przez ATZ lotniska Warszawa-Babice, zrezygnował jednak z takiego rozwiązania ze względu na przeszkody terenowe i postanowił wykonać lot do Konstancina od strony południowej z ominięciem CTR Warszawa-Okęcie. Będąc w rejonie masztu w Raszynie, przy pogarszającej się widzialności poziomej, która spadła do około 1500 metrów, pilot podjął decyzję o lądowaniu zapobiegawczym. Wylądował o godzinie 23:50 w terenie przygodnym w miejscowości Łazy. Po wylądowaniu zamknął plan lotu informując FIS Warszawa o bezpiecznym lądowaniu. Śmigłowiec pozostawił bez nadzoru i udał się do miejsca zamieszkania. Po południu następnego dnia pilot przybył na miejsce postoju śmigłowca i wykonał przelot do Konstancina. Lot po trasie do Sochaczewa jak i na trasie powrotnej do lądowania zapobiegawczego, wg wskazań transpondera wykonywany był na wysokości 600-700 ft AMSL przy ciągle pogarszające się widzialności. W końcowej fazie lotu widzialność pozioma wynosiła poniżej 1500 metrów. Lot według VFR w nocy powinien być wykonywany na wysokości co najmniej 300 m (1000 ft) nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 8 km od przypuszczalnej pozycji statku powietrznego.2
W związku z powyższym, wykonując lot na wysokości 600-700 ft AMSL, pilot naruszył przepisy wykonywania lotów VFR w nocy.

Miejsce zdarzenia: Rejon miejscowości Łazy / Raszyna

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Robinson R44

Znaki rejestracyjne: D-HAIL

Numer akt: 2020/1397

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2020_1397_uchwala.pdf284.94 KB
comments powered by Disqus