Lądowanie w terenie przygodnym szybowca SZD-30 Pirat SP-3810 1800/15

Data zdarzenia: 
24 August, 2015 - 14:43

Lokalizacja

FABIANÓW (pow. ostrowski)
Poland
51° 43' 1.0884" N, 17° 54' 43.9812" E

 Opis: W dniu 24 sierpnia 2015 r., o godzinie 13:04 czasu lokalnego, pilot wystartował na szybowcu SZD-30 Pirat z lotniska Michałków k/Ostrowa wlkp. (EPOM) w celu wykonania lotu treningowego w rejonie lotniska. Start odbył się na holu za samolotem na kierunku „10”. Po wyczepieniu na wysokości ok. 700 m, pilot nabierał wysokość wykorzystując prądy wznoszące, krążąc w rejonie lotniska po stronie nawietrznej. Start, lot holowany i większa część lotu termicznego przebiegały bez problemów. Po pewnym czasie w okolicach Kalisza pilot natrafił na obszar prądów duszących i z tego powodu skierował się w stronę lotniska. Warunki termiczne stopniowo ulegały pogorszeniu. Po utracie noszeń, będąc na granicy dolotu do lotniska, pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. W okolicy m. Fabianów (gm. Nowe Skalmierzyce) pilot wybrał pole do lądowania, na którego skraju rosły drzewa. Ze względu na niewielkie rozmiary pola, postanowił wykonać podejście tak, aby przed jego granicą mieć jak najmniejszą wysokość i jak najbliżej przyziemić, zapewniając możliwość bezpiecznego dobiegu. Pilot wykonał dwuzakrętowy krąg nad wybranym miejscem i próbował ustawić się do lądowania pod wiatr na kierunku „10”. Pilot nie używając hamulców aerodynamicznych i mając trudności z utrzymaniem stałego kąta podejścia, wprowadzał ciągłe poprawki kierunku do lądowania ze względu na wiatr oraz wysokie drzewa, na które był znoszony szybowiec. W celu ominięcia drzew pilot zwiększył wysokość lotu i przeskoczył nad nimi, jednocześnie wytracając prędkość, w wyniku czego nastąpiło przeciągnięcie i wpadnięcie SP w korkociąg. Szybowiec zderzył się z ziemią i uległ zniszczeniu. Pilot odniósł poważne obrażenia ciała i został przewieziony karetką do szpitala.

Miejsce zdarzenia: FABIANÓW (pow. ostrowski)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-30 Pirat

Znaki rejestracyjne: SP-3810

Numer akt: 1800/15

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2015_1800_rw.pdf381.44 KB
comments powered by Disqus