Lokalizacja
Opis: Po oderwaniu się od ziemi, przechodząc do stromego wznoszenia uczeń odchylił szybowiec lekko w lewo biorąc poprawkę na słaby wiatr wiejący z północnego wschodu. W tej samej chwili, gdy szybowiec znajdował się na wysokości około 40 m nastąpiło pęknięcie liny wyciagarkowej. Uczeń zareagował na nie z opóźnieniem. Szybowiec jeszcze przez chwilę wznosił się pod dużym kątem, szybko wytracając prędkość. Widząc to instruktor podał przez radio komendę „oddaj drążek, oddaj drążek, oddaj drążek”. Uczeń zdecydowanie wychylił drążek sterowy od siebie i szybowiec pochylił się mocno na dziób jednocześnie wykonując obrót w lewą stronę. Instruktor dał komendę „Ściągaj trochę, ściągaj, ściągaj, lądowanie, ładne lądowanie”. Szybowiec przeszedł do lotu ślizgowego odchylony o około 90° od kierunku startu. Aby uniknąć wykonywania zakrętu na małej wysokości instruktor dał uczniowi komendę „Ląduj na wprost, hamulce, ląduj na wprost”. Uczeń wykonał polecenie. Szybowiec przeleciał nad drzewami rosnącymi na granicy lądowiska utrzymując prędkość około 80 km/h, a następnie uczeń uchylił hamulce aerodynamiczne, aby wykonać lądowanie z prostej na pastwisku, które miał przed sobą. W trakcie wytrzymania przed przyziemieniem na wysokości około 1m szybowiec zahaczył lewym skrzydłem o ziemię w wyniku czego obrócił się w powietrzu o około 90° w stosunku do kierunku lotu i nastąpiło przyziemienie z trawersem. W konsekwencji, prawe skrzydło uderzyło o ziemię, kadłub oddzielił się od centropłata i łamiąc ogon oraz statecznik poziomy wykonał obrót o 270° wokół swojej osi podłużnej. Przyziemienie szybowca nastąpiło na obszarze pastwiska zrytym przez dziki o bardzo miękkiej i nierównej nawierzchni. W wyniku wypadku uczeń nie odniósł żadnych obrażeń a szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu.
Miejsce zdarzenia: lądowisko Laszki k. Jarosławia (EPJL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-30 Pirat
Znaki rejestracyjne: D-1801
Numer akt: 830/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_0830_rk.pdf | 1.05 MB |