Lokalizacja
Opis: W dniu zdarzenia pilot lat 40, legitymujący się niewielkim doświadczeniem lotniczym (nalot ogólny na szybowcach 36 godz., nalot na typie SZD-30 1 godz. 17 min, w ośmiu lotach) wykonywał starty za wyciągarką z zamiarem doskonalenia techniki lądowania. W trzecim locie po kręgu nadlotniskowym, po zgłoszeniu pozycji „z wiatrem”, znajdując się w okolicy trzeciego zakrętu, wykonał dodatkowe zakręty. Manewry te skutkowały oddaleniem się od pola wzlotów i płaskim podejściem do lądowania, na zwiększonej prędkości. Po pierwszym przyziemieniu pilot przymknął hamulce aerodynamiczne, a szybowiec posiadający nadmiar energii kinetycznej odbił się od trawiastej nawierzchni drogi startowej. Pilot otworzył hamulce, doprowadzając do nagłego spadku prędkości, przepadnięcia i przyziemienia ze zbyt dużą prędkością pionową. W wyniku twardego lądowania uszkodzone zostało podwozie oraz struktura kadłuba wokół mocowania podwozia, a szybowiec zakwalifikowano do naprawy. Pilot nie odniósł obrażeń.
Miejsce zdarzenia: lądowisko w Rudnikach (EPRU)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-30 „Pirat"
Znaki rejestracyjne: SP-3012
Numer akt: 2022/3807
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_3807_uchwala.pdf | 123.92 KB |
2022_3807_resolution_en.pdf | 123.61 KB |