Zadziałanie stick shakera w samolocie Embraer 175 SP-LIO wskutek nadmiernego spadku prędkości 296/11

Data zdarzenia: 
26 March, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
54° 22' 53.2668" N, 18° 27' 0.1296" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 296/11

Miejsce zdarzenia: lotnisko Gdańsk - Rębiechowo (EPGD)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Embraer 175
Znaki rejestracyjne: SP-LIO

Przebieg i okoliczności zdarzenia:
Podczas przechwytywania localizera drogi startowej 29 w EPGD doszło do zadziałania stick
shakera. Zdarzenie miało miejsce na wysokości 3700 ft w przechyleniu około 33°
z wypuszczonymi hamulcami aerodynamicznymi.

Przyczyna zdarzenia:
Przyczyną zdarzenia było:
Dopuszczenie przez załogę do spadku prędkości do wartości aktywacji układu stick
shakera.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
• Wstrzymanie zniżania przez kontrolera APP (ze względu na inny ruch) lotniska EPGD co
spowodowało, że samolot znalazł się zbyt blisko lotniska na zbyt dużej wysokości;
• Przeprowadzona przez załogę analiza sytuacyjna związana z położeniem samolotu
względem lotniska (wysokość, prędkość, odległość oraz konfiguracja samolotu) nie
zapewniła wykonania przechwycenia localizera we właściwym zakresie prędkości lotu
samolotu;
• Niewłaściwy monitoring parametrów lotu prowadzony przez pilota monitorującego.

Zalecenia profilaktyczne:
• „Opracować biuletyn informacyjny dla floty ERJ 170 dotyczący niniejszego zdarzenia”;
• „Omówić zdarzenie podczas okresowych szkoleń personelu lotniczego PLL LOT S.A.”.

ZałącznikWielkość
2011_296_U.pdf61.55 KB
comments powered by Disqus