Zadziałanie systemu ACAS na pokładzie samolotów Airbus A320 HA-LPJ i Airbus A321 SE-RDP 469/07

Data zdarzenia: 
26 October, 2007 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Warszawa
Poland
52° 8' 47.2092" N, 20° 59' 0.5244" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 469/07

Miejsce zdarzenia: FIR Warszawa (EPWW)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Airbus A320 / samolot Airbus A321
Znaki rejestracyjne: HA-LPJ / SE-RDP

Przyczyna incydentu:
Duża prędkość zniżania samolotu A320 (1600 ft/min).
Komisja wielokrotnie w swoich Uchwałach proponowała zalecenia ograniczające prędkość
wznoszenia/zniżania przed osiągnięciem nakazanej wysokości.

Ostatnia taka Uchwała numer 440/07 zawierała:
Zalecenie nr 2009-27: Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego -
1. We właściwych dokumentach w Rejonie Informacji Powietrznej FIR - Warszawa (EPWW)
wprowadzić przepis ograniczający prędkość wznoszeni/zniżania do 1000 stóp na minutę w
przedziale wysokości 1000 stóp przed osiągnięciem nakazanej wysokości.
Powiadomić PKBWL o podjętych działaniach dotyczących zalecenia profilaktycznego w
terminie 90 dni od daty otrzymania Uchwały.
2. Doprowadzić do publikacji powyższego przepisu w Zbiorze Informacji Lotniczych
AIP – Polska.
Biorąc pod uwagę fakty, które doprowadziły do wystąpienia powyższego zdarzenia można
stwierdzić, że nie nastąpiło naruszenie minimów obowiązujących separacji pomiędzy statkami
powietrznymi oraz nie naruszono żadnego z obowiązujący w FIR Warszawa przepisu (brak
przepisów ograniczających prędkość wznoszeni/zniżania do 1000 stóp na minutę w przedziale
wysokości 1000 stóp przed osiągnięciem nakazanej wysokości).
W związku z powyższym Komisja uznała, iż powyższe zdarzenie nie spełnia definicji incydentu
lotniczego.

ZałącznikWielkość
2007_469_U.pdf62.8 KB
comments powered by Disqus