Lokalizacja
Opis: Podczas trzech kolejnych lotów załoga stwierdziła poważne problemy dotyczące funkcjonowania GPS.
W dniu 27.04.2019 r. w locie z Poznania (EPPO) do Larnaki (LCLK), STAR- PAFOS1R, załoga stwierdziła kilka wahań GPS synthetic vision i kilka przełączeń GPS-a, zauważono chwilowe przejście GPS-a w DR („dead reckoning mode”), a podejście końcowe do lądowania RWY04 odbyło się bez zakłóceń.
W dniu 29.04.2019 r. w locie z Larnaki (LCLK) do Linz (LOWL), załoga utraciła wskazania obydwu GPS-ów, zostały wyemitowane sygnały -synthetic vision, terrain fail, ADS-B fail. Stan ten utrzymywał się przez ok. 10 minut do poziomu lotu ok. FL400.
Tego samego dnia (29.04.2019 r.) w locie powrotnym z Linzu (LOWL) do Larnaki (LCLK), załoga stwierdziła kilka wahań wskazań STAR, a po minięciu VOR LCA załoga utraciła wskazania GPS-ów z przejściem w mod DR. Wykonano podejście do lądowania z widocznością w oparciu o przyrządy. Podczas zakrętu na kurs lądowania w Larnace sygnał GPS-ów powrócił, co spowodowało przesunięcie się mapy Garmina o ok. 2-3 NM, a na prostej do lądowania zakłócenia zanikły. Był to kolejny z przypadków utraty sygnału GPS w ciągu niecałego miesiąca. Wg Operatora utrata sygnału GPS w przypadku samolotów z awioniką G1000/G3000 (na wyposażeniu Operatora) stanowi realne zagrożenie dla operacji lotniczych, co stwierdzono w trakcie badania poprzednich tego typu zdarzeń.
Miejsce zdarzenia: Cypr FIR Nikozja
Państwo: Cypr
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna Citation CJ3+ (C525B)
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1437/19
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
informacja_o_zdarzeniu_1437_19.pdf | 380.37 KB |