Niezamknięcie pokrywy przedniego podwozia po starcie samolotu ATR-72/200 SP-LFH spowodowane zamarznięciem mechanizmu pokrywy 01/10

Data zdarzenia: 
2 January, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 10' 18.9768" N, 20° 57' 41.8104" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 01/10

Miejsce zdarzenia: po starcie z lotniska Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-72/200
Znaki rejestracyjne: SP-LFH

Przyczyna incydentu:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną incydentu, polegającego na nie zamknięciu prawej
przedniej pokrywy przedniego podwozia po starcie było zanieczyszczenie śniegiem i
zamarznięcie mechanizmu napędu pokrywy wskutek istniejących warunków atmosferycznych
oraz niedokładne wykonanie obsługi „landing gears check and cleaning” w dniu 02.01.2010.

Zalecenia profilaktyczne:
PKBWL akceptuje zalecenia w zakresie bezpieczeństwa, zaproponowane i wprowadzone przez
EuroLOT SA:
A. Przekazać informacje o zdarzeniu załogom przez publikację sprawozdania końcowego z
badania incydentu na wewnętrznym portalu EuroLOT SA;
B. Przekazać dokumentację zdarzenia do działu bezpieczeństwa PLL „LOT” SA.
PKBWL wprowadza własne zalecenie profilaktyczne dla ULC:
Powiadomić Wytwórcę samolotów ATR-72/ATR-42 o zdarzeniu ze zwróceniem uwagi na
brak procedur odpowiednich dla takiego przypadku w dokumentacji towarzyszącej samolotu
(Instrukcji Użytkowania w Locie), stwierdzony przez Użytkownika.

ZałącznikWielkość
2010_01_U.pdf62.25 KB
comments powered by Disqus