Usterka komputera 'ADC2' samolotu ATR-42/500 SP-EDC wskutek przegrzania przedziału awioniki 229/07

Data zdarzenia: 
8 June, 2007 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 34' 44.0652" N, 14° 54' 34.272" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 229/07

Miejsce zdarzenia: lotnisko Szczecin - Goleniów (EPSC)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDC

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu, polegającego na zasygnalizowaniu usterki „ADC FAULT”, następnie
zaniku wskazań przyrządów po stronie F/O oraz zasygnalizowaniu usterek „MODE
SELECTOR FAULT” i „EXHAUST MODE FAULT”, a także stwierdzeniu zachwiania
parametrów pracy silników, co załoga zidentyfikowała jako usterkę „ENGINE STALL”,
było:
1. W przypadku zasygnalizowanych usterek „ADC FAULT”, zaniku wskazań przyrządów po
stronie F/O oraz usterki „MODE SELECTOR FAULT” - podjęcie lotu z niesprawnym
ADC2 (Air Data Computer F/O), która to niesprawność nie miała charakteru ciągłego,
a jej powód nie został ustalony,
2. W przypadku zasygnalizowanej usterki „EXHAUST MODE FAULT” – niesprawność
wentylatora wyciągowego (extraction fan) chłodzenia przedziału awioniki nieustalonego
powodu,
3. W przypadku usterki „ENGINE STALL” - warunków dla jej faktycznego wystąpienia nie
potwierdzono w trakcie badania zdarzenia i uznano, iż jej stwierdzenie wynikło
z subiektywnego odczucia załogi,
4. Nie można wykluczyć, że przegrzanie przedziału awioniki wskutek defektu wentylatora
wyciągowego (extraction fan) zapoczątkowało łańcuch nieprawidłowych sygnałów
o usterkach opisanych powyżej.

Zalecenia profilaktyczne:
• Wniosek do działu szkolenia EuroLOT o prezentację podczas sesji symulatorowych
zachowania samolotu przy usterce „ENGINE STALL” (jeśli symulator to umożliwia),
• Powiadomienie załóg o zdarzeniu podczas szkoleń okresowych,
• Powiadomienie producenta o zdarzeniu,
• Poinformowanie wykonawcy obsługi technicznej o wynikach i wnioskach z badania
incydentu.

ZałącznikWielkość
2007_229_U.pdf65.32 KB
comments powered by Disqus