Przebazowanie samolotu Socata MS-887 z uszkodzonym alternatorem z przygodnego lotniska na lotnisko bazowe w Pruszczu Gdańskim 818/14

Data zdarzenia: 
8 June, 2014 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Lisie Kąty
Poland
53° 31' 27.9012" N, 18° 50' 57.5988" E

Opis: Podczas przelotu samolotem w okolicach miejscowości Nowe n/Wisłą pilot poczuł w kabinie swąd palonej gumy. Po sprawdzeniu bezpieczników usterki nie wykryto. Po dalszych dwóch minutach lotu spod maski silnika, w okolicach piasty śmigła pojawił się przedmiot, jak później się okazało pasek klinowy napędu alternatora, co spowodowało podjęcie przez pilota decyzji o wykonaniu lądowania zapobiegawczego na pobliskim lotnisku Lisie Kąty. Po lądowaniu i jednoznacznym stwierdzeniu usterki została podjęta decyzja o wykonaniu lotu na lotnisko bazowania w Pruszczu Gdańskim oddalonym o 80 km (35 minut lotu) przy korzystaniu z zasilania energią elektryczną jedynie z akumulatora. Przed lądowaniem, podczas korespondencji z kontrolerem ruchu lotniczego, pilot zgłosił depeszę PAN-PAN z prośbą o priorytet lądowania i zgodę na wyłączenie radiostacji pokładowej do czasu wejścia w krąg nadlotniskowy. Lądowanie przebiegło bez zakłóceń. Podjęcie decyzji o przebazowaniu samolotu z niesprawnym alternatorem było niezgodne z przepisem M.A.201.a pp.2 rozporządzenia WE-2042/2003 załącznik PART-M, który nakazuje, że żaden lot nie odbędzie się o ile całe wyposażenie eksploatacyjne statku powietrznego nie jest zdatne do użytku.

Miejsce zdarzenia: w trasie

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Socata MS-887

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 818/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_0818_u.pdf205.8 KB
comments powered by Disqus