Uchwała ws. incydentu niewyczepienia się liny wyciągarkowej z szybowca KR-03 Puchatek SP-3548 252/05

Data zdarzenia: 
8 October, 2005 - 16:58

Lokalizacja

Poland
53° 0' 25.0488" N, 20° 55' 48.5652" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 252/05

Miejsce zdarzenia: Przasnysz
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec KR-03 Puchatek
Znaki rejestracyjne: SP-3548

Przyczyna incydentu:
Nieodczepienie liny wyciągarkowej spowodowane za słabym pociągnięciem przez
ucznia-pilota za uchwyt wyczepu liny oraz nie wykonanie manewru lądowania z
nieodczepioną liną wyciągarkową wskutek braku obserwacji kwadratu co
spowodowało nie zauważenie sygnałów tarczowego.

Na zaistnienie poważnego incydentu miały wpływ następujące okoliczności:
- przypadkowe wyłączenie częstotliwości radiowej w szybowcu podczas startu;
- pełnienie funkcji tarczowego przez osobę, która równocześnie wypuszczała szybowce;
- małe doświadczenie i duże przerwy w wykonywaniu lotów przez ucznia – pilota.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi
w trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie następujących zaleceń
profilaktycznych:
a) Dyrektorzy i szefowie wyszkolenia ośrodków szkolenia lotniczego uczulą instruktorów
na każdorazowe sprawdzenie łączności radiowej przed wykonaniem przez uczniów –
pilotów samodzielnych lotów szkolnych.
b) Instruktorzy zwrócą szczególną uwagę podczas szkolenia na prawidłowy podział uwagi
w trakcie lotu oraz na postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych przez uczniów –
pilotów.
c) Przyczyny zaistnienia poważnego incydentu omówić z personelem latającym
aeroklubów.

ZałącznikWielkość
2005_252_U.pdf64.4 KB
comments powered by Disqus