Lokalizacja
Opis: W dniu zdarzenia instruktor zaplanował dla ucznia-pilota samodzielny lot szkolny po trasie, z lądowaniem na obcym lotnisku. Ponieważ uczeń obawiał się problemów z uruchomieniem silnika samolotu, instruktor asystował mu podczas uruchamiania. Po dwóch nieudanych próbach, które zostały wykonane niezgodnie z Instrukcją użytkowania w locie, ale według procedury nakazanej przez instruktora, uczeń odmówił wykonania lotu. Podczas drugiej próby uruchomienia silnika pojawił się dym. Instruktor uznał pojawienie się dymu za zjawisko normalne i podjął dwie kolejne próby, następujące po sobie próby, z których każda była poprzedzoną czterokrotnym zastrzykiem paliwa oraz obszernymi ruchami przepustnicą, już po załączeniu rozrusznika. Podczas czwartej próby uruchomienia silnika, doszło do zapłonu oparów paliwa w przedziale silnikowym. Pojawił się dym i płomienie. Załoga opuściła kabinę i ugasiła pożar, za pomocą gaśnic. Nikt nie odniósł obrażeń, samolot został uszkodzony. Sposób uruchamiania silnika przez instruktora polegał na dawkowaniu niedopuszczalnej ilości zastrzyków paliwa przed każdą próbą oraz intensywnym „pompowaniu” przepustnicą paliwa, w zakresie 75÷100% otwarcia przepustnicy. Instrukcja użytkowania samolotu nie przewiduje takich ruchów przepustnicą.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Nowy Targ (EPNT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 152
Znaki rejestracyjne: SP-KER
Numer akt: 2023-0049
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2023-0049_u.pdf | 116.45 KB |