Lokalizacja
Opis: Około 17:40 instruktor wraz z uczniem wystartował do dwóch lotów sprawdzających po kręgu. Po wykonaniu tych lotów, instruktor opuścił samolot i zajął miejsce w wyznaczonym punkcie obserwacyjnym, a uczeń wystartował w celu wykonania kolejnych kręgów. Uczeń wykonywał kolejne kręgi pod nadzorem instruktora naprzemiennie z pasa asfaltowego i trawiastego. Podczas startu do ósmego kręgu uczeń zauważył spadek mocy i nierównomierną pracę silnika i inny niż zwykle dźwięk jego pracy. Uczeń określił, że w porównaniu z poprzednimi lotami samolot osiągnął mniejszą prędkość i wysokość lotu. Po osiągnięciu wysokości 400-450 ft AGL samolot nie wznosił się. Po pięciu sekundach od wykonania tej czynności na wysokości około 400 ft AGL silnik wyłączył się. Uczeń zaobserwował spadek prędkości lotu, opadanie maski samolotu i „wiatrakowanie” śmigła. Następnie uczeń odczuł mniejszą kontrolę nad sterami i był przekonany, że samolot może zostać przeciągnięty. W zaistniałej sytuacji uczeń zabezpieczył prędkość samolotu do lądowania (około 70 kt) poprzez zmniejszenie wysokości lotu. Nietypowy dźwięk silnika zaniepokoił także instruktora, który przez radio, na częstotliwości ŻERNIKI RADIO, nakazał uczniowi sprawdzenie składu mieszanki (bogata), wyłączenie podgrzewu gaźnika oraz położenie dźwigni przepustnicy (pełne obroty). Uczeń nie kwitował komend, ale w późniejszej rozmowie potwierdził wykonanie tych czynności. Następnie instruktor nakazał uczniowi wykonanie zakrętu w lewo, a po upewnieniu się, że nie doleci do lotniska polecił, aby lądował awaryjnie w terenie przygodnym. Instruktor samego przyziemienia ze względu na ukształtowanie terenu nie widział, ale zauważył kapotaż samolotu oraz usłyszał ucznia, że jest na ziemi i nic mu się nie stało. Wtedy polecił uczniowi wyłączenie urządzeń elektrycznych i oddalenie się od samolotu. Jako teren lądowania uczeń wybrał pole porośnięte niską trawą/roślinami zielonymi. Chciał ominąć niewielkie wzniesienie przyziemił samolot z trawersem w lewo, a równocześnie skręcał w lewo i hamował z maksymalną siłą. Po zetknięciu z podłożem samolot przebył drogę około 80 m zakończoną kapotażem.
Miejsce zdarzenia: w pobliżu Lądowiska Żerniki (EPZE)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 152
Znaki rejestracyjne: SP-KCC
Numer akt: 2024-0074
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2024_0074_rw.pdf | 622.94 KB |
2024_0074_rw_eng.pdf | 611.24 KB |
rk_2024_0074.pdf | 1.34 MB |
u_2024-0074-.pdf | 390.25 KB |