Utrata łączności przez samolot Embraer 145 SP-LGH na skutek wykonania polecenia dla załogi samolotu ATR-72 118/07

Data zdarzenia: 
14 April, 2007 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Warszawa
Poland
52° 9' 35.7624" N, 20° 58' 46.0776" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 118/07

Miejsce zdarzenia: FIR Warszawa (EPWW)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Embraer 170 (LO352) / samolot ATR-72 (LO3852)
Znaki rejestracyjne: SP-LGH

Przyczyna incydentu:
1. Bliskoznaczność znaków wywoławczych LOT352 i LOT3852.
2. Nie właściwe słuchanie readback’ów i podpisów stacji nadawczych.
3. Błąd identyfikacji - przypisanie do pojedynczego track’u dwóch obcych stacji
nadawczych.
4. Brak analizy przez załogę LOT352 sensu otrzymanego polecenia przejścia na
łączność z organem kontroli zbliżania lotniska EPWA nad punktem nawigacyjnym
TRZ na wysokości FL370.

PKBWL akceptuje następujące zaproponowane zalecenia profilaktyczne:
1. Wystąpienie do przewoźników PLL „LOT” S.A i EUROLOT S.A o pilne wprowadzenie
rozwiązań dotyczących przydzielanych radiowych znaków wywoławczych
zaproponowanych przez Zespół ds. Callsign Confusion.
2. Wprowadzenie obowiązku używania przez personel operacyjny organów służb ruchu
lotniczego osobistych słuchawek nagłownych na stanowiskach radarowych podczas
pracy.

Ponadto określa dodatkowo następujące zalecenie profilaktyczne:
Przewoźnicy Lotniczy:
1. Zapoznać personel latający z powyższym zdarzeniem w kontekście analizowania
otrzymywanych poleceń od służb ruchu lotniczego, a w przypadku wątpliwości
poproszenie o ich potwierdzenie.

ZałącznikWielkość
2007_118_U.pdf56.53 KB
comments powered by Disqus