Uszkodzenie prądorozrusznika podczas obsługi polotowej w śmigłowcu EC 135 P2+ 1095/14

Data zdarzenia: 
15 July, 2014 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Przylep – lotnisko EPZP
Poland
51° 58' 44.0004" N, 15° 27' 50.0004" E

Opis: Po zakończonym dyżurze HEMS na śmigłowcu wykonano planowe mycie sprężarek. Do śmigłowca zostało podłączone naziemne źródło zasilania GPU. Po włączeniu na pulpicie ENGINE MODE SEL przełącznika prawego silnika w pozycję VENT, w celu wysuszenia sprężarki, uruchomił się rozrusznik, jednak bez przekazania napędu na silnik. Brak przekazania napędu objawiał sie nienarastaniem obrotów sprężarki N1, wirnik główny śmigłowca również się nie obracał. Śmigłowiec został zawieszony w eksploatacji. Podczas diagnozowania usterki mechanik stwierdził, że został urwany wałek napędowy prądorozrusznika, w miejscu jego technologicznego przewężenia. Zabudowano nowy prądorozrusznik. W celu sprawdzenia funkcjonowania zabudowanego prądorozrusznika wykonano kolejne zimne przekręcenie, podczas którego sytuacja się powtórzyła. Śmigłowiec również był zasilany GPU. Przyjęto hipotezę, że przyczyną urwania się wałka prądorozrusznika może być niestabilna praca prądorozrusznika spowodowana niestabilnym napięciem zasilania z GPU. W związku z powyższym wybudowano prądorozrusznik z lewego silnika i zabudowano go na prawym. Po zabudowie wykonano test funkcjonowania prądorozrusznika z pokładowego źródła zasilania - bez uwag. Po zabudowaniu na lewym silniku prądorozrusznika P/N 23081-073, S/N P2941 i prawym S/N P2903 oraz wykonaniu testów, przywrócono zdatność śmigłowca do lotu.

Miejsce zdarzenia: Przylep – lotnisko EPZP

Państwo: POlska

Rodzaj i typ statku powietrznego: EC 135 P2+

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1095/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_1095_u.pdf204.25 KB
comments powered by Disqus