Zdarzenie samolotu ATR 72-202 SP-LFG na lotnisku Warszawa-Okęcie 683/08

Data zdarzenia: 
15 September, 2008 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 18' 42.6132" N, 20° 46' 20.64" E

Opis: Samolot dopuszczono do eksploatacji zgodnie z MEL 73-23-2 z niesprawnym układem kontroli pracy silnika nr 2 (EEC). Załoga była przygotowana do operacji z wyłączonym EEC pod względem operacyjnym. Na prośbę obsługi technicznej kapitan zdecydował o starcie z włączonym układem EEC. Podczas rozbiegu samolotu nastąpił nagły wzrost momentu obrotowego TQ (do 128% przy maksymalnie dopuszczalnym 106,3% dla startu przy użyciu maksymalnej mocy startowej). Załoga zauważyła problem podczas rozbiegu poniżej prędkości V1 ale podjęła decyzję o kontynuowaniu startu. F/o próbował zmniejszyć moc silnika poprzez cofnięcie dźwigni PL (Power Lever). Redukcja nastąpiła przy wejściu w tzw. „zielony zakres” skutkiem czego nastąpiła gwałtowna asymetria ciągu. Kapitan (PF) ponownie zwiększył moc silnika. Start nastąpił przy prędkości ok. 128 kts.

Miejsce zdarzenia: Rejon Warszawy

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot ATR 72-202

Znaki rejestracyjne: SP-LFG

Numer akt: 683/08

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20080683U.pdf191.62 KB
comments powered by Disqus