Uchwała dot. wypadku z udziałem samolotu ultralekkiego WT-9 Dynamic SP-SPEC spowodowanego lądowaniem w terenie przygodnym po zatrzymaniu silnika 1061/09

Data zdarzenia: 
15 December, 2009 - 12:36

Lokalizacja

Poland
50° 5' 43.008" N, 18° 28' 27.984" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1061/09

Miejsce zdarzenia: Jejkowice k/Rybnika
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot kategorii UL WT-9 Dynamic
Znaki rejestracyjne: SP-SPEC

Przyczyna wypadku:
1. Spadek ciśnienia w układzie smarowania silnika spowodowany prawdopodobnie
zapowietrzeniem instalacji olejowej z nieznanych powodów i zatarcie tłoków
w cylindrach nr 1 i nr 2 oraz zniszczenie łożyska stopy korbowodu nr 1, w wyniku
czego stopa korbowodu nr 1 została rozerwana, a silnik przerwał pracę.
2. Błąd w technice pilotowania polegający na podejściu do lądowania awaryjnego
w terenie przygodnym na zbyt dużej wysokości i klapach w położeniu startowym,
co doprowadziło do przelotu wybranego pola i przyziemieniu w miejscu nie nadającym
się do tego celu.

Zalecenia profilaktyczne:
Do instrukcji użytkowania w locie samolotu WT-9 Dynamic o znakach rozpoznawczych
SP-SPEC wprowadzić przestrogę, że samolot jest wyposażony w silnik niecertyfikowany dla celów
lotniczych, który może przerwać pracę w dowolnym momencie.

ZałącznikWielkość
2009_1061_U.pdf59.09 KB
comments powered by Disqus