Przerwanie startu samolotu Bombardier BD-100 SP-ZSZ w początkowej fazie spowodowane sygnalizacją CAS 'R BLEED FAIL' 83/09

Data zdarzenia: 
16 February, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 9' 43.0632" N, 20° 58' 49.7496" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 83/09

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Bombardier BD-100-1A10 Challenger 300
Znaki rejestracyjne: SP-ZSZ

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na przerwaniu startu w początkowej fazie rozbiegu z
powodu wystąpieniu sygnalizacji CAS „R BLEED FAIL” był błąd załogi polegający na nie
przestrzeganiu posiadanej listy kontrolnej odladzania samolotu i niewłaściwym
przełączeniu systemu klimatyzacji/upustów (AIR COND/BLEED) przed rozpoczęciem
startu.

Okolicznością sprzyjającą zdarzeniu było:
Nie posiadanie przez Blue Jet wszystkich list kontrolnych odladzania samolotu.

PKBWL akceptuje działania profilaktyczne podjęte przez Blue Jet:
1. Uzupełnienie pokładowego systemu elektronicznej listy kontrolnej o nową listę
kontrolną odladzania samolotu (AFTER DEICING RUNWAY LINEUP),
2. Omówienie zdarzenia z pilotami Blue Jet.

ZałącznikWielkość
2009_83_U.pdf58.47 KB
comments powered by Disqus