Lokalizacja
Opis: Pilot wraz z dwoma pasażerami wystartował balonem w nocy, z zamiarem lądowania po wschodzie słońca.
Po naborze wysokości powyżej 100 m AGL, gdy balon był w fazie wznoszenia, pilot próbował nawiązać łączność
radiową z FIS Poznań. Wobec problemów z nawiązaniem łączności radiowej, pilot połączył się z FIS Poznań
telefonicznie. W czasie łączności z FIS, pilot nie używał palnika i balon zaczął opadać w sposób niekontrolowany.
Po zakończeniu rozmowy z FIS pilot spostrzegł, że balon znajduje się bardzo blisko przewodów linii elektrycznej.
Oceniając, że zderzenie z przewodami jest już nieuniknione, pilot zakręcił zawory butli gazowych i ściągnął linę
klapy spadochronowej. Zderzenie z linią i zwarcie przewodów biegnących na wysokości ok. 10 m nad ziemią
nastąpiło początkowo burtą kosza, a następnie balon opadł nieco niżej. Gdy przewody linii znajdowały się
powyżej części powłoki wykonanej z Nomexu, pilot wydał polecenie do jednoczesnego opuszczenia kosza.
Wszystkie osoby wyskoczyły z kosza jednocześnie, nie doznając obrażeń. Powłoka balonu pozostała zaczepiona
o przewody do czasu wyłączenia i zabezpieczenia linii elektrycznej
Miejsce zdarzenia: Krutla k/ Wolsztyna
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Balon G 22/24
Znaki rejestracyjne: SP-BDK
Numer akt: 878/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20130878RW.pdf | 280.82 KB |