Wyłączenie się prawego silnika śmigłowca Mi-2 Plus SP-ZXT podczas zwiększania obrotów z nieznanej przyczyny 322/10

Data zdarzenia: 
24 April, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
50° 52' 21.7056" N, 20° 36' 4.8024" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 322/10

Miejsce zdarzenia: lądowisko przy Szpitalu Wojewódzkim w Kielcach
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec Mi-2 Plus
Znaki rejestracyjne: SP-ZXT

Przyczyna incydentu:
Nie ustalono przyczyny zaistnienia incydentu:

W trakcie badania Komisja nie ustaliła jednoznacznej przyczyny wyłączenia się prawego silnika podczas zwiększania obrotów do mocy startowej, pomimo wykonania szeregu przedsięwzięć i czynności.
W ramach prowadzonego badania wykonano:
- obsługę 50 godzinną na pompie paliwowej PNRP prawego silnika;
- sprawdzono korek magnetyczny silnika;
- odpowietrzono układ paliwowy silnika ze wszystkich punktów instalacji;
- przegląd i przemycie dźwigni sterowania pompy paliwowej – Rozdział 6, pkt 12 IEiOT silnika GTD-350;
- sprawdzenie instalacji pulsatora paliwa (zawór i cewkę);
- przemyto dźwignię sterowania pompy paliwowej;
- sprawdzono szczelność przewodów instalacji paliwowej i SO.
Ponadto wykonano próbę silnika po uruchomieniu na ziemi, polegającą na wykonaniu wielokrotnego przemieszczania dźwigni skoku i mocy do zakresu startowego – reakcja pompy i narastanie mocy silnika prawidłowe, silnik uruchamia się również prawidłowo.
Śmigłowiec dopuszczono do dalszej eksploatacji.

Po zakończonym badaniu PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

ZałącznikWielkość
2010_322_U.pdf60.45 KB
comments powered by Disqus