Ograniczenie wychylenia drążka sterowego śmigłowca Mi-2 Plus SP-ZXZ do pozycji 'na siebie' wywołane niezabezpieczeniem śruby regulacyjnej 1192/10

Data zdarzenia: 
24 October, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 46' 29.9964" N, 20° 25' 10.8444" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1192/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Olsztyn - Dajtki (EPOD)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec Mi-2 Plus
Znaki rejestracyjne: SP-ZXZ

Przyczyna incydentu:
Przyczyną poważnego incydentu, polegającego na ograniczeniu wychylenia drążka
sterowania okresowego w „położenie na siebie” było:
poluzowanie nakrętki kontrującej śrubę regulacyjną tylnego ogranicznika wychylenia
sterownicy ręcznej z powodu braku zabezpieczenia. Świadczy o tym brak farby
zabezpieczającej na nakrętce kontrującej i śrubie regulacyjnej, co w skutek występujących
naprężeń i drgań śmigłowca, umożliwiało samoczynne, stopniowe zmniejszanie zakresu
sterowania podłużnego.

Zalecenia profilaktyczne:
Na wszystkich ,,śmigłowcach Mi-2 eksploatowanych w SP ZOZ Lotnicze Pogotowie
Ratunkowe, jednorazowo sprawdzić zabezpieczenie nakrętek kontrujących śruby regulacyjne
ograniczników wychylenia drążków sterowych przed samoczynnym odkręcaniem. Dodatkowo
zaznaczyć położenie śrub i nakrętek względem siebie i wsporników drążka, czerwona farbą.
Ponadto o zaistniałym zdarzeniu powiadomić „PZL-Świdnik” S.A.

Propozycje zmian systemowych:
Po zajęciu oficjalnego stanowiska i wypracowaniu stosownych zaleceń przez „PZL-Świdnik”
S.A., SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wdroży ustalenia systemowe producenta
śmigłowca.

Komentarz:
Po otrzymaniu raportu końcowego z badania incydentu lotniczego przez zakładową KBZL,
w wyniku zawartych w nim informacji, nastąpiło przekwalifikowanie zdarzenia na poważny
incydent.
W związku z powyższym przekazano informację o dotychczasowych ustaleniach w celu ich
wykorzystania do:
− Departamentu Techniki Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
− Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej Ds. Bezpieczeństwa Lotów.
Ponadto zwrócono się do „PZL-Świdnik” S.A., z zapytaniem w sprawie propozycji odnośnie
uszczegółowienia zapisów w stosownej dokumentacji, dotyczących oznaczenia elementów
regulacyjnych ograniczników wychylenia drążka sterowego i terminu ich wprowadzenia.
W odpowiedzi uzyskano zapewnienie o przekazaniu stosownego Biuletynu, do zatwierdzenia
w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, do końca lutego br.

ZałącznikWielkość
2010_1192_U.pdf66.88 KB
comments powered by Disqus