Uchwała dot. tragicznego wypadku samolotu Cessna 172S SP-ZAP po starcie z lotniska Kraków-Czyżyny 440/09

Data zdarzenia: 
28 June, 2009 - 17:56

Lokalizacja

Poland
50° 5' 16.656" N, 19° 59' 56.256" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 440/09

Miejsce zdarzenia: Kraków, okolice lotniska Czyżyny
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Cessna 172S
Znaki rejestracyjne: SP-ZAP

Przyczyna wypadku:
1. Brak lub niewłaściwie przeprowadzona analiza osiągów oraz załadowania samolotu co
doprowadziło do:
• wykonania startu na znacznie przeciążonym samolocie (o co najmniej 171 kg), z pasa
startowego o długości nie gwarantującej bezpiecznego przelotu nad przeszkodami;
• oderwania samolotu od ziemi przy zbyt małej prędkości, braku wytrzymania
i rozpędzenia samolotu do prędkości właściwej do przejścia na wznoszenie;
• przejścia na wznoszenie na dużym kącie natarcia w drugim zakresie prędkości.
2. Wykonanie pierwszego zakrętu w kierunku wznoszącego się terenu na bardzo małej
wysokości, co spowodowało przejście na około krytyczne kąty natarcia i lot ze zmniejszoną
prędkością wznoszenia. Doprowadziło to do konieczności wykonania zakrętu z wiatrem
w celu ominięcia przeszkód terenowych, w wyniku czego nastąpił spadek siły nośnej na
wewnętrznym skrzydle, ześlizg oraz zderzenie z drzewami i ziemią.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi
w trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie następującego zalecenia
profilaktycznego:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
W przypadku zatwierdzania planów pokazów lotniczych przeprowadzanych na innych miejscach
przystosowanych do startów i lądowań statków powietrznych rozważyć wprowadzenie
konieczności dostosowania tych miejsc do wymagań zawartych w ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk
(Dz. Urz. Nr 170 Poz. 1791) przynajmniej w zakresie §5 p. 1 i 2 . oraz §10 p.2.

Komentarz Komisji:
Komisja przypomina, że samoloty posiadają ograniczenia ciężarowe uniemożliwiające
wykorzystywania wszystkich miejsc pasażerskich i przestrzeni bagażowej przy pełnym
zatankowaniu. Nic nie zwalnia pilota od sprawdzenia, czy nie został przekroczony dopuszczalny
ciężar samolotu do startu.
Należy podkreślić, że dotankowanie samolotu do pełna spowodowało dodatkowe zwiększenie
masy startowej o 42 kg i było nieuzasadnione względami operacyjnymi.
Zdaniem Komisji duże doświadczenie lotnicze pilota, w tym wykonywanie przez niego
operacji w przewozie lotniczym, nie przełożyły się na prawidłowy proces analizy załadowania
samolotu i ocenę jego osiągów przy starcie na występujące przeszkody lotnicze w otoczeniu
pasa startowego.
Dowódcy samolotów przed podjęciem decyzji startu powinni zwrócić szczególną uwagę na
faktyczne ich osiągi w odniesieniu do dysponowanej długości pasa startowego oraz wysokości
obiektów naturalnych i sztucznych w jego otoczeniu.

ZałącznikWielkość
2009_440_U.pdf75.42 KB
comments powered by Disqus