Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer:
Miejsce zdarzenia: Nadbrzeż k/G. Kalwarii
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Ryan Navion A
Znaki rejestracyjne: SP-KPP
Przyczyna wypadku:
Niewłaściwy zakres przeglądu śmigła uniemożliwiający wykrycie uszkodzenia mechanizmu
sterowania skokiem łopat śmigła, co doprowadziło do zniszczenia tego mechanizmu,
a w następstwie do spadku mocy rozporządzalnej oraz intensywnego wycieku oleju
silnikowego i wymusiło awaryjne lądowanie w terenie przygodnym.
Zalecenia profilaktyczne:
Zalecenie nr 2009-028: Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Zaproponować FAA, aby dla samolotu Ryan NAVION A:
1) skrócić okres międzynaprawczy śmigła i mechanizmu sterującego – zarówno godzinowy jak
i kalendarzowy;
2) w Instrukcji Obsługi Technicznej samolotu z zabudowanym śmigłem Hartzell typ HC-12x20
wprowadzić do zakresu inspekcji okresowej zespołu napędowego obowiązek zdejmowania
śmigła i wizualnego sprawdzania, czy nie występują rysy i pęknięcia na elementach zespołu śmigła;
3) wprowadzić nowe zasady przeprowadzania oględzin i kontroli stanu regulatorów skoku
śmigła Hartzell typ HC-12x20 (badania defektoskopowe): w Instrukcji Obsługi Technicznej
wprowadzić dodatkowe prace okresowe przy śmigle po 250 godzinach lub podczas naprawy
głównej, aby były one jak poniżej:
• zdjąć śmigło i przeprowadzić demontaż jego elementów;
• przeprowadzić defektoskopię wszystkich części metalowych;
• wymienić wszystkie zużyte części;
• zmontować śmigło.
Powiadomić PKBWL o podjętych działaniach dotyczących zalecenia profilaktycznego
w terminie 90 dni od daty otrzymania Uchwały.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2008_391_U.pdf | 65.63 KB |