Lokalizacja
Opis: 4 lipca 2025 r., po starcie z lotniska LKDK (Dvur Kralove nad Łabą), pilot SPL wykonywał przelot, w ramach rozgrywanych zawodów szybowcowych. Trasa przelotu przebiegała na północny-zachód, w kierunku miasta Liberec, a następnie wzdłuż południowych stoków Karkonoszy, na południowy wschód. Przed 14:00 czasu lokalnego, pilot znalazł się w okolicy miejscowości Trutnov, na niewielkiej wysokości, gdzie nie napotkał wznoszeń termicznych. Ponieważ dolot do LKDK nie był możliwy, na wysokości około 550 m AGL pilot wybrał obszerne, ale pofałdowane pole do lądowania. Przeleciał nad polem na wysokości około 400 m, a następnie obleciał je od północno-wschodniej strony. Na pozycji „z wiatrem” znajdował się na wysokości około 300 m AGL. Zamiast wyjść prawidłowo na prostą, wykonał 3 zakręty „do pola” (esy), każdy o około 180 stopni, rozpoczynając pierwszy z nich na wysokości 200 m. Podczas zakrętów, pilot rozpędzał szybowiec w przedziale od 96 do 148 km/h. Zakończył zakręty na wysokości około 50 m nad ziemią, przy prędkości przyrządowej 143 km/h oraz dużej prędkości opadania (ponad 10 m/s). Końcówka lotu, do kontaktu szybowca z ziemią, przebiegała po łuku, ze zmianą kierunku w lewo. Podejście do lądowania pozbawione było koniecznych elementów takich jak: wyjście na prostą, ustalenie kierunku podejścia, ustalenie kąta szybowania, redukcja prędkości i eliminacja trawersu. Prawdopodobnie, samo lądowanie nie zawierało niezbędnych faz tj. prawidłowego załamania i wystarczającego wyrównania. Szybowiec przyziemił twardo, na zbyt dużej prędkości oraz z trawersem, co skutkowało odbiciem (kangurem) i ponownym twardym przyziemieniem. Trawers oraz prawdopodobny brak równowagi poprzecznej, skutkowały zahaczeniem końcówką skrzydła o trawę i niekontrolowanym obrotem szybowca na ziemi (cyrklem). Ponadto, w końcowej fazie lotu szybowiec przeleciał pod przebiegającą poprzecznie do kierunku lotu linią energetyczną, której pilot wcześniej nie zauważył. Szybowiec został poważnie uszkodzony, jednak pilot nie odniósł obrażeń.
Miejsce zdarzenia: Trutnow, Republika Czeska
Państwo: Republika Czeska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-48-3 „Jantar Std. 3”
Znaki rejestracyjne: SP-3329
| Załącznik | Wielkość |
|---|---|
| 2025-0089_u.pdf | 312.18 KB |