Lokalizacja
Opis: W dniu 05.06.2011 r o godzinie 12.01 wystartował zespół samolot-szybowiec. Pilot szybowca miał zostać wyholowany na termikę. Start przebiegał prawidłowo. Na wysokości około 100 m nad poziom lotniska pilot samolotu holującego wykonał pierwszy zakręt w lewo, a po chwili drugi zakręt również w lewo. Wg relacji pilota szybowca w tej fazie lotu holowanego była znaczna turbulencja i okresami dało się odczuć silne duszenia które powodowały brak wznoszenia zespołu, a wg relacji pilotów nawet jego opadanie. Pilot szybowca widząc utrudnione wznoszenie, podjął decyzję o wyczepieniu. Na skutek zdenerwowania nie zauważył otwartych hamulców aerodynamicznych, które spowodowały znaczne zmniejszenie doskonałości szybowca. Widząc, że nie dojdzie do lotniska, postanowił lądować na łące przylegającej do lotniska. Na skutek zahaczenia prawą końcówka skrzydła o drzewo owocowe nastąpił cyrkiel, który spowodował obrót szybowca o kąt około 110°. W momencie uderzenia o ziemie nastąpiło złożenie się podwozia głównego, wg oględzin uszkodzona została prawa końcówka skrzydła (dziura głębokości około 20 cm na skutek uderzenia w drzewko), skrzywiony zawias lotki prawego skrzydła, uszkodzone pokrycia statecznika poziomego prawej połówki (pęknięcia pokrycia).
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Radom-Piastów (EPRP)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-42-2 Jantar 2B
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 583/11
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2011_0583_rk.pdf | 843.45 KB |