Lokalizacja
Opis: W dniu 5. listopada 2014r. z lotniska Żar (EPZR) do lotu żaglowego na górze Żar wystartował szybowiec SZD -40-3 Jantar Std.3 o znakach SP- 3330. Pilot planował przejście z lotu żaglowego do lotu falowego . Po osiągnięciu wysokości 1100 m nad górą Żar wykonał przeskok na górę Magurka. Po około trzech godzinach lotu i kolejnej nieudanej próbie nawiązania kontaktu z falą, pilot skierował szybowiec nad kamieniołom w rejonie góry Groniczek. Po nabraniu tam 100 m wysokości, lecąc na żaglu, skierował szybowiec na zachód, w kierunku góry Magurka gdzie w poprzednich lotach wykręcał się w noszeniach rotorowych. W rejonie miejscowości Wilkowice na wysokości około 500 m dostał się w obszar duszenia. Pilot ocenił, że nie doleci nad teren mniej zurbanizowany. Wybrał pole nadające się do lądowania, jednak zauważył, że w jego połowie biegnie linia trakcyjna średniego napięcia. Znalazł inne pole pomiędzy zabudowaniami i podjął decyzję o lądowaniu na nim. Mając około 200 m wysokości wykonał zakręt w prawo, wypuścił podwozie i otworzył hamulce aerodynamiczne. Po wykonaniu zakrętu o 180° wyszedł na prostą do lądowania. Będąc na prostej, zauważył tablicę reklamową i drzewa na skraju wybranego pola. Gdy przeleciał nad tymi przeszkodami zwiększył kąt szybowania aby jak najkrócej przyziemić szybowiec. Po przyziemieniu, w pierwszej fazie dobiegu, szybowiec wtoczył się na poprzeczną bruzdę niewidoczną z powietrza. Nastąpiło uderzenie i gwałtowne wyhamowanie prędkości. W wyniku uderzenia owiewka kabiny oddziela się od szybowca, lewe skrzydło zahacza o ziemię a szybowiec zatrzymuje się odchylony o około 30° od kierunku lądowania. Pilot odniósł uraz kręgosłupa a szybowiec został poważnie uszkodzony.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_1990_rw.pdf | 358.11 KB |