Lokalizacja
Opis: Instruktor-pilot wykonywał lot egzaminacyjny z uczniem-pilotem na szybowcu SZD-9 Bis 1E Bocian wg zadania SPL I/7. Przed startem instruktor uzgodnił z wyciągarkowym, że przerwanie ciągu nastąpi na mniejszej niż zwykle wysokości w celu zasymulowania sytuacji awaryjnej. Po przerwaniu ciągu na wysokości 100-120 m uczeń-pilot zabezpieczył prędkość, wyczepił linę, a następnie otworzył pełne hamulce aerodynamiczne zamierzając wykonać lądowanie na wprost. Po utracie 30-40 m wysokości instruktor ocenił, że odległość do końca lądowiska jest zbyt mała, aby bezpiecznie wylądować. Uznał również, że zamknięcie hamulców aerodynamicznych, wykonanie zakrętu o 180° i lądowanie na przeciwnym kierunku jest zbyt niebezpieczne (ze względu na małą wysokość). W związku z powyższym instruktor przejął stery i aby szybciej wytracić wysokość wykonał ślizg na otwartych hamulcach. Szybowiec przyziemił na zwiększonej prędkości, w odległości ok. 150 m od końca pasa startowego, a w końcowej fazie dobiegu uderzył lewym skrzydłem w wyciągarkę i zatrzymał się.
Miejsce zdarzenia: lądowisko Laszki k. Jarosławia (EPJL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-9 Bis 1E Bocian
Znaki rejestracyjne: SP-3035
Numer akt: 2020/2214
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_2214_uchwala.pdf | 132.96 KB |