Lokalizacja
Opis: 24 sierpnia 2024 r., na lotnisku w Gliwicach (EPGL), z RWY 28 odbywały się loty szybowcowe z wykorzystaniem wyciągarki. W godzinach popołudniowych na lotnisko przybył uczeń-pilot w celu kontynuowania rozpoczętych dzień wcześniej lotów samodzielnych, do ukończenia podstawowego szkolenia szybowcowego. Loty wykonywano na szybowcu SZD-9 bis 1E „Bocian”. Po odprawie przedlotowej uczeń wykonał poprawnie lot kontrolny z instruktorem, po czym został dopuszczony do lotu. Miał to być trzeci lot samodzielny ucznia-pilota, jednocześnie pierwszy w tym dniu. W ramach przygotowania instruktor omówił przebieg lotu oraz przeprowadził przegląd przedstartowy szybowca. Start za wyciągarką nastąpił o godz. 18:16. Wznoszenie, wyczepienie liny na wysokości około 300 m AGL oraz pierwsze dwa zakręty kręgu nadlotniskowego były prawidłowe. Trzeci zakręt uczeń-pilot wykonał zbyt blisko lotniska, wobec czego nadzorujący lot instruktor dwukrotnie wydał polecenie otwarcia hamulców aerodynamicznych, celem obniżenia wysokości lotu. Uczeń-pilot, nie otwierając hamulców, kontynuował lot do czwartego zakrętu, który wykonał na wysokości około 120 m, zbyt blisko progu pasa do lądowania. Po wyjściu na prostą otworzył hamulce i w nurkowaniu rozpędził szybowiec. Ze zbyt dużą prędkością, bez prawidłowego wyrównania i wytrzymania, w odległości ¾ pasa w użyciu, przyziemił i odbił się od nawierzchni lotniska. Instruktor wydał komendę do ucznia-pilota, aby „nie oddawał drążka”. Na małej wysokości szybowiec przepadł, a podczas dobiegu utracił kierunek, wykonując „cyrkiel”. Uczeń-pilot samodzielnie opuścił kabinę szybowca, nie odnosząc obrażeń ciała. Szybowiec został uszkodzony
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Gliwice-Trynek (EPGL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-9 bis 1E „Bocian”,
Znaki rejestracyjne: SP-3046
Numer akt: 2024-0079
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2024_0079_u.pdf | 131.2 KB |