Lokalizacja
Opis: Załoga samolotu podczas wkołowywania na stanowisko postojowe zgłosiła usterkę systemu DGS (Docking Guidance System). Po dwukrotnym przerwaniu kołowania z powodu braku identyfikacji typu statku powietrznego przez system DGS, pracownik obsługujący rękaw postanowił naprowadzić samolot stosując sygnalizację ręczną. Samolot został ustawiony około 2,5 metra za poprzeczką zatrzymania dla tego typu statku powietrznego.
Zgodnie z rozkładem lotów przesłanym przez przewoźnika do koordynatora lotów i wprowadzonym do systemu FIS (Flight Information System), z którego dane są przekazywane do systemu DGS, oczekiwano lądowania samolotu typu Airbus 330-200. Przewoźnik dokonał zmiany statku powietrznego na typ Boeing 777-200, który wcześniej nie był obsługiwany na lotnisku EPWA. Próba ręcznego wprowadzenia tego typu samolotu do systemu DGS nie powiodła się co spowodowało wyświetlenie komunikatu „ID FAIL” i dlatego załoga podjęła decyzję o przerwaniu kołowania. Pracownik odpowiedzialny za obsługę pomostu pasażerskiego, nie posiadając odpowiednich uprawnień, podjął decyzję o samodzielnym ustawieniu samolotu na stanowisku postojowym wykorzystując sygnalizację ręczną. W rezultacie samolot został ustawiony około 2,5 m. za poprzeczką zatrzymania dla tego typu statku powietrznego lecz mimo to znajdował się nadal w odległościach bezpiecznych od obiektów zlokalizowanych w rejonie stanowiska postojowego.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 777-200
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 2177/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_2177_u.pdf | 164.82 KB |