Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 21/10
Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDB
Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu było pojawienie się wskazań „FUEL” na Crew Alerting Panel (CAP)
przy wystąpieniu niesprawności „fedder tank jet pump” był brak opisu takiej usterki
w dokumentacji pokładowej samolotu; informacja taka zawarta jest w dokumentacji
technicznej.
Zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomienie o zdarzeniu załogi. Na Szkoleniu Okresowym - Zima 2010 wyjaśniane było
działanie układu sygnalizacji w samolotach z wprowadzoną (SP-EDE) i bez wprowadzonej
modyfikacji producenta.
2. Zalecenie wprowadzenia modyfikacji układu pomiarowego SB 28-0033 w całej flocie
ATR 42 operatora (czyli SP-EDF). Zmiana ta precyzuje wskazania układu pomiarowego,
określa sposób postępowania załogi (dodanie usterki w liście kontrolnej QRH). Na
samolotach ATR-72 odpowiednikiem jest biuletyn ATR72-28-1022. Wykonanie tego
biuletynu uzależnione jest od wcześniejszego wprowadzenia jednej z trzech modyfikacji
układu Multifunction Flight Computer MFC (04571 lub 04572 lub 04599). Rekomendowaną
procedurą jest wykonanie modyfikacji na obu wersjach samolotu ATR.
3. Zalecenie uzupełnienia Minimum Equipment List (MEL) operatora o uwagę wskazującą na
możliwość wystąpienia sygnalizacji „FUEL” na panelu CAP. Przykład:
„CAUTION: FUEL light on CAP expected with Master Caution and Single Chime 10
minutes after electric pump push button is pressed in”.
Wysłanie do producenta zapytania o możliwość wprowadzenia zmiany do MMEL.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_21_U.pdf | 66.94 KB |