Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 14/10
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Poznań - Ławica (EPPO)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDC
Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na przerwaniu startu z powodu braku wskazań prędkościomierza po stronie F/O było pozostawienie osłony na dajniku ciśnienia całkowiteko (rurce Pitota) z prawej strony kadłuba. Osłona ta nie miała przymocowanej czerwonej taśmy z napisem "REMOVE BEFORE FLIGHT"
Komisja akceptuje zaproponowane zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomić o zdarzeniu załogi
2. Powiadomić o zdarzeniu agenta handlingowego
3. Sprawdzić stan wyposażenia samolotów w osłony dajników ciśnień
PKBWL określa następujące zalecenia profilaktyczne:
1. EuroLOT wymieni osłony dajników ciśnienia całkowitego na certyfikowane, o ile to możliwe w kolorze kontrastowym do koloru kadłuba, trwale połączone z flagą ostrzegawczą, możliwie odporne na działanie podwyższonych temperatur
2. Sprawdzić umiejętności F/O w zakresie wykonywania przeglądu przedstartowego
Zalecenie numer 2010-018
3. ULC niezwłocznie sprawdzi zapisy w instrukcji operacyjnej agenta handlingowego na lotnisku Poznań-Ławica w zakresie postępowania w przypadku wykrycia osłony dajnika cisnienia całkowitego bez flagi ostrzegawczej.
O podjętych działaniach proszę powiadomić w ciągu 30 dni od otrzymania nieniejszej uchwały.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_14_U.pdf | 896.1 KB |