Przerwanie startu z powodu braku wskazań prędkościomierza samolotu ATR-42/500 SP-EDC 14/10

Data zdarzenia: 
7 January, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poznań
Poland
52° 25' 14.8692" N, 16° 49' 29.8596" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 14/10

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Poznań - Ławica (EPPO)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDC

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na przerwaniu startu z powodu braku wskazań prędkościomierza po stronie F/O było pozostawienie osłony na dajniku ciśnienia całkowiteko (rurce Pitota) z prawej strony kadłuba. Osłona ta nie miała przymocowanej czerwonej taśmy z napisem "REMOVE BEFORE FLIGHT"

Komisja akceptuje zaproponowane zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomić o zdarzeniu załogi
2. Powiadomić o zdarzeniu agenta handlingowego
3. Sprawdzić stan wyposażenia samolotów w osłony dajników ciśnień

PKBWL określa następujące zalecenia profilaktyczne:
1. EuroLOT wymieni osłony dajników ciśnienia całkowitego na certyfikowane, o ile to możliwe w kolorze kontrastowym do koloru kadłuba, trwale połączone z flagą ostrzegawczą, możliwie odporne na działanie podwyższonych temperatur
2. Sprawdzić umiejętności F/O w zakresie wykonywania przeglądu przedstartowego

Zalecenie numer 2010-018
3. ULC niezwłocznie sprawdzi zapisy w instrukcji operacyjnej agenta handlingowego na lotnisku Poznań-Ławica w zakresie postępowania w przypadku wykrycia osłony dajnika cisnienia całkowitego bez flagi ostrzegawczej.

O podjętych działaniach proszę powiadomić w ciągu 30 dni od otrzymania nieniejszej uchwały.

ZałącznikWielkość
2010_14_U.pdf896.1 KB
comments powered by Disqus