Lokalizacja
Opis: Załogi LO464 oraz LO534 zaobserwowały niestabilne wskazania DME OKE podczas wykonywania podejścia VOR DME RWY 33. Podczas podejscia stwierdzono róznice wskazań DME OKE na lewym i prawym zestawie przyrządów pokładowych, niewiarygodne wskazania odległości w zakresie 5NM-12NM oraz od czasu do czasu zanik wskazań.
Załogi samolotów EMBRAER obserwowały podczas podejść na RWY29 i RWY33, że chwilowo zanikają wskazania odległości do DME OKE 113.40 MHz, a następnie pojawiają się wskazując, że samolot jest dalej od DME niż poprzednio. Obserwowano również chwilowo całkowite braki wskazań odległości od DME. Stwierdzono brak sezonowości i regularności dla zjawiska. Jedyna cecha wspólną były podejścia na lotnisko EPWA od strony południowej i samoloty EMBRAER. Blisko trzyletnia współpraca operatora, producenta samolotu i urządzeń pokładowych oraz PAŻP, szereg badań, prób i analizy zapisów FDR pozwoliły w styczniu 2011 r. na określenie przyczyny zjawiska i sformułowanie zaleceń profilaktycznych.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: EMBRAER E170-100 i EMBRAER E170-200
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 119/09
Powiązane raporty: 913/08
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_0119_u.pdf | 198.93 KB |