Uszkodzenie pokrycia kadłuba samolotu Embraer 170 SP-LDB przez uderzenie wózka bagażowego 452/11

Data zdarzenia: 
10 May, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
50° 28' 18.2568" N, 19° 4' 21.8172" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 452/11

Miejsce zdarzenia: lotnisko Katowice - Pyrzowice (EPKT)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Embraer 170
Znaki rejestracyjne: SP-LDB

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na lokalnym uszkodzeniu pokrycia kadłuba w postaci
wgniecenia, był błędnie wykonany manewr przez kierowcę bagażowego wózka
akumulatorowego, który doprowadził do kolizji wózka z samolotem.

Komisja akceptuje środki profilaktyczne, podjęte przez PLL „LOT” SA:
Przekazanie raportu z przeprowadzonego badania Postholderowi Ground Operations
(Dyrektorowi Biura Operacji Naziemnych) w celu jego przekazania do firmy GTL-LOT
Usługi Lotniskowe sp. z o.o. do wykorzystania podczas okresowych szkoleń personelu
handlingowego.

Komisja, po zapoznaniu się z raportem z badania zdarzenia przez GTL-LOT Usługi Lotniskowe sp.
z o.o. (przedłożonym PLL „LOT” SA) akceptuje środki profilaktyczne i działania doskonalące
podjęte przez ten podmiot:
1. W wózku akumulatorowym wymienić przełącznik kierunku jazdy na taki, którego
kierunek przełączania będzie jednoznacznie zgodny z kierunkiem jazdy,
2. Poinformowanie pracowników o zaistnieniu zdarzenia dla uniknięcia powtórzenia
podobnych sytuacji w przyszłości,
3. Wprowadzenie zasady, aby ten sam kierowca podjeżdżał do samolotu wózkiem i od
niego odjeżdżał,
4. Zaplanowanie badań psychotechnicznych operatorów sprzętu.

ZałącznikWielkość
2011_452_U.pdf59.35 KB
comments powered by Disqus