Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 17/09
Miejsce zdarzenia: po starcie z lotniska Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Boeing 737-400
Znaki rejestracyjne: SP-LLB
Przyczyna incydentu:
Błąd obsługi technicznej samolotu polegający na niezakontrowaniu nakrętki zabezpieczającej
złącza FWD EXTENSION CABLE, co doprowadziło do odkręcenia się nakrętki i poluzowania
się złącza w trakcie eksploatacji, co spowodowało wahania wskazania temperatury gazów
wylotowych (ang. EGT = Exaust Gas Temperature) silnika nr 2. W rzeczywistości nie było
ani wahań temperatury ani jej przekroczenia.
Po wypaleniu nadmiaru paliwa samolot wylądował na lotnisku Warszawa-Okęcie (EPWA).
Nie udało się z całą pewnością ustalić okoliczności, w których nastąpiło podłączenie złącza FWD
EXTENSION CABLE bez zakontrowania nakrętki zabezpieczającej. Najprawdopodobniej nastąpiło
to w maju 2008 r. podczas przeglądu silnika w warsztacie.
Zalecenia profilaktyczne:
1. Opracowanie biuletynu dla pilotów floty Boeing 737 opisującego to zdarzenie.
2. Wykorzystanie zgromadzonych materiałów podczas okresowych szkoleń obsługi technicznej.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_17_U.pdf | 60.5 KB |