Utrata łączności z samolotem ATR-72 SP-LFA i brak monitorowania częstotliwości 121.5MHz przez załogę 551/10

Data zdarzenia: 
16 June, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Czech Republic
50° 6' 27.3204" N, 14° 16' 54.1632" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 551/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Praga (LKPR)
Państwo: Czechy

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-72
Znaki rejestracyjne: SP-LFA

Przyczyna incydentu:
Nawiązanie łączności z niewłaściwym sektorem ATC.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu incydentu mogły być:
• Niewłaściwy odbiór zezwolenia przy jednoczesnym braku wzajemnego zweryfikowania
jego poprawności przez członków załogi;
• Niewłaściwe przekazanie zezwolenia przez ATC;
• Niewłaściwy wybór częstotliwości oraz brak jej weryfikacji przez członków załogi;
• Brak prowadzenia monitoringu częstotliwości 121.5 MHz.

Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje zalecenia profilaktyczne sformułowane przez KBIL EuroLOT S.A dotyczące:
Wprowadzenia zmiany do Instrukcji Operacyjnej nakazującej ciągły monitoring
częstotliwości 121.5 MHz;
Opublikowania treści sprawozdania na portalu wewnętrznym EuroLOT jako materiał
informacyjny dla załóg.

ZałącznikWielkość
2010_551_U.pdf60.08 KB
comments powered by Disqus