Lokalizacja
Opis: Dwa śmigłowce R44 (nr 1 i nr 2), wykonywały bezpośrednio jeden po drugim dolot od punktu
nawigacyjnego „E”, a następnie do lądowania na progu drogi startowej 15 (RWY 15). Miejsce lądowania wiązało się ściśle z wyznaczeniem dla nich miejsc postojowych przez służby portowe
lotniska EPWA na płycie PPS1 oraz faktem zamknięcia drogi do kołowania „A1”. Już po lądowaniu pierwszego śmigłowca nr 1 wystąpiły problemy z określeniem konkretnego miejsca dla niego na płycie PPS1. Po dyskusji z „Koordynacją” Koordynator Ruchu Naziemnego „FOLLOW” ustawił go na połowie stanowiska 88 obok stojącego już tam wcześniej samolotu PILATUS. Spowodowało to jednak przesunięcie w czasie kolejnej operacji ustawiania i oczekiwanie w zawisie śmigłowca SPHPY. Po ustawieniu pierwszego śmigłowca Koordynator Ruchu Naziemnego wbrew pierwotnym założeniom stwierdził, że drugi śmigłowiec jednak nie zmieści się na wyznaczonej wcześniej płycie PPS1, wobec czego Koordynacja Portu Lotniczego przydzieliła dla niego stanowisko 33. Z uwagi na odbywające się lądowania na RWY33 i starty z RWY29 nie było możliwości natychmiastowego przebazowania śmigłowca (DS3 zajęta, TWY A1 zamknięta) – śmigłowiec nr 2 otrzymał informację o konieczności zmiany stanowiska oraz propozycję przyziemienia i oczekiwania w okolicy skrzyżowania dróg „A” i „W” bez wyłączania silników. Po chwili Koordynator Ruchu Naziemnego „FOLLOW’ poinformował, że śmigłowiec nr 2 zaparkował samodzielnie obok nr 1 na stanowisku 88, w niebezpiecznej odległości od innych statków powietrznych oraz ogrodzenia. Na pytanie Kontrolera TWR: „czy w takim razie może już tam pozostać?”, padła odpowiedź twierdząca. Po takiej odpowiedzi Kontroler TWR zezwolił śmigłowiec nr 2 wyłączyć silnik.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Robinson (R44)
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 313/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0313_u.pdf | 273.73 KB |