Wyciek płynu hamulcowego i pożar podwozia po wylądowaniu samolotu ATR-72-200 329/11

Data zdarzenia: 
19 April, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

EPRZ, Rzeszów/Jasionka
Poland
50° 6' 57.5964" N, 22° 3' 8.3052" E

Opis: Podczas kołowania po wylądowaniu pojawiła się sygnalizacja HOT na panelu BRK TEMP, co świadczy o osiągnięciu przez zespół hamulcowy temperatury 160oC. Po zatrzymaniu silników członek obsługi naziemnej podczas podkładania podstawek pod koła podwozia głównego z lewej strony zauważył wydobywający się dym oraz ogień, który objął koła nr 1 i nr 2. Sytuacje zgłoszono kapitanowi i rozpoczęto gaszenie dostępną gaśnicą proszkową, kontynuowane następnie przez wezwaną lotniskową straż pożarną. Procedury awaryjnej nie wprowadzano. Uszkodzenie zgłoszono MCC. Ekipa techniczna wymieniła zespół podwozia głównego oraz obie opony, a po usprawnieniu samolot powrócił lotem technicznym do Warszawy z nieczynnym zespołem hamulcowym na kole nr 2 (zgodnie z MEL 32-42-1). Wadliwy zespół hamulcowy wymieniono, dokonano przeglądu podwozia i samolot powrócił
do eksploatacji. Stwierdzono wyciek płynu hydraulicznego z instalacji hamulcowej koła nr 2 (wewnętrznego) na tłoczku hamulca zamontowanym w obudowie zespołu, bezpośrednio przy klockach hamulcowych. Wyciek musiał wystąpić podczas lotu, gdyż wypływający płyn hamulcowy pokrył oba koła lewego podwozia głównego. Wydzielone podczas hamowania po wylądowaniu ciepło spowodowało zapłon płynu hamulcowego i pożar podwozia.

Miejsce zdarzenia: EPRZ, Rzeszów/Jasionka

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: ATR-72-200

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 329/11

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2011_0329_u.pdf194.23 KB
comments powered by Disqus