Wypadek lotniczy z udziałem wiatrakowca ZEN 1 OM-M393 5260/2019

Data zdarzenia: 
19 November, 2019 - 12:05

Lokalizacja

lądowisko Chrcynno (EPNC)
Poland
52° 34' 26.4" N, 20° 56' 2.0004" E

 Opis: 19 listopada 2019 roku pilot-instruktor (dalej jako: „instruktor”) prowadził praktyczne szkolenie lotnicze. Około godziny 12:00, uczeń-pilot, zajął miejsce w kabinie, po czym załoga wiatrakowca wystartowała do lotów szkolnych. Około godziny 12:05 załoga wykonała manewr „startu z konwojera”. Po oderwaniu wiatrakowca od trawiastej drogi startowej, podczas stromego wznoszenia na wysokości około 20-30 metrów AGL, nastąpiło oderwanie jednej z łopat wirnika nośnego. Pozostała, niezrównoważona dynamicznie łopata wirnika głównego, weszła w kolizję z elementami kadłuba, usterzenia i śmigła wiatrakowca powodując ich zniszczenie. Od SP oddzielił się wówczas szereg elementów. Wiatrakowiec pozbawiony wirnika (generującego siłę nośną) spadł prawie pionowo i uderzył w powierzchnię trawiastej drogi startowej.
W wyniku zderzenia z ziemią nastąpiło rozszczelnienie zbiorników paliwa oraz jego zapłon, a następnie wiatrakowiec stanął w płomieniach.
Za wiatrakowcem, na tej samej drodze startowej rozbieg do startu wykonywał samolot AT-3. Załoga samolotu przerwała start i podkołowała do wraku wiatrakowca celem udzielenia pomocy poszkodowanym. Po opuszczeniu samolotu, załoga telefonicznie wezwała pomoc. Poza wiatrakowcem znajdował się nieprzytomny instruktor wiatrakowca. Ponieważ jego ubranie zajęło się ogniem, załoga samolotu odciągnęła poszkodowanego od wraku, ugasiła płonące ubranie i przystąpiła do reanimacji. Po chwili przybyły osoby znajdujące się na lotnisku i ugasiły płonący wrak z wykorzystaniem środków gaśniczych. We wraku ujawniono ciało ucznia. Po kilku minutach przybył śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz jednostki Straży Pożarnej. Kontynuowana akcja reanimacyjna instruktora nie przyniosła skutku.

Miejsce zdarzenia: lądowisko Chrcynno (EPNC)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Wiatrakowiec, ZEN 1

Znaki rejestracyjne: OM-M393

Numer akt: 5260/2019

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2019_5260_rk_zalaczniki.pdf4.65 MB
2019_5260_fr_eng_annex.pdf4.54 MB
comments powered by Disqus