Nieutrzymanie kierunku kołowania samolotu ultralekkiego TL-3000 Sirius 670/14

Data zdarzenia: 
23 May, 2014 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

EPPK, Poznań/Kobylnica
Poland
52° 29' 38.9508" N, 16° 54' 48.4272" E

Opis: Po wykonaniu prac serwisowych samolot został wyprowadzony przed hangar celem uruchomienia silnika do zakołowania do otwartej przestrzeni lotniska (stojanki) w celu wykonania próby silnika, a dalej do odbycia lotu próbnego (oblotu) samolotu. Pilot wsiadł do samolotu i wykonał czynności przed uruchomieniem. Za pierwszym uruchomieniem silnik nie zaskoczył, sprawiał wrażenie zalanego. Pilot wyłączył ssanie i otworzył więcej przepustnicę. Za drugim razem silnik zaskoczył i od razu wszedł na wysokie obroty. Samolot szarpnął do przodu, pilot próbował wyłączyć zapłon, nie trafił na wyłączniki zapłonu, od szarpnięcia zsunęły się nogi z nosków pedałów i hamulców utrudniając utrzymanie kierunku i hamowanie. Wobec małej odległości od przeszkód (zabudowania po obu stronach drogi kołowania) i sekundowy czas na reakcję, pilot nie zdążył ściągnąć manetki gazu, ani w inny sposób zareagować i
samolot wpadł na konstrukcję hangaru, ulegając poważnym uszkodzeniom i uszkadzając konstrukcję hangaru. Wiatr mógł wpłynąć na przebieg zdarzenia, ale jego wpływ był niewielki.

Miejsce zdarzenia: EPPK

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: TL-3000 Sirius

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 670/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_0670_u.pdf257.13 KB
comments powered by Disqus