Lokalizacja
Opis: Pilot z licencją SPL wykonywał czwarty w tym dniu lot widokowy szybowcem TWIN ASTIR z pasażerem w ramach certyfikatu AOC Aeroklubu Nowy Targ. Start szybowca za samolotem holującym Jak 12 odbył się prawidłowo. Po starcie na wysokości ok. 50 m nastąpiło otwarcie tylnej osłony kabiny szybowca. Pilot przytrzymywał osłonę kabiny ręką, co spowodowało utrudnienia w pilotowaniu i utrzymaniu właściwej pozycji szybowca za samolotem. Utrzymanie właściwej pozycji utrudniała także silna turbulencja termiczna. W sytuacji, gdy szybowiec znalazł się za wysoko powyżej samolotu doprowadzając do jego niebezpiecznego pochylenia (nurkowania), piloci zespołu samolot-szybowiec niemal równocześnie podjęli decyzję o wyczepieniu liny holowniczej. Pilot szybowca wykonał manewr zawrócenia na lotnisko EPNT po czym całkowicie zrzucił owiewkę kabiny, aby móc drugą ręką operować dźwignią hamulców aerodynamicznych. Lądowanie szybowca nastąpiło z wiatrem na kierunku 90°. Natomiast pilot samolotu holującego wykonał pełny krąg i wylądował zgodnie z kierunkiem rozłożonego startu. Zdarzenie zaistniało o godz. 13:10 LMT. Pilot samolotu holującego, pilot szybowca i pasażer nie odnieśli obrażeń.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Nowy Targ (EPNT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: GROB TWIN ASTIR
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1154/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_1154_rk.pdf | 214.62 KB |