Uderzenie w kadłub samolotu Embraer 170 SP-LDD rękawem podczas jego odstawiania 168/10

Data zdarzenia: 
27 February, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 10' 28.7652" N, 20° 58' 8.4972" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 168/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Embraer 170
Znaki rejestracyjne: SP-LDD

Przyczyna incydentu:
Przyczynami incydentu, polegającego na uderzeniu odstawianym rękawem w samolot były:
1. Nieprawidłowa reakcja personelu użytkującego rękaw na jego wadliwe działanie;
2. Brak kompetencji służb technicznych eksploatujących rękawy;
3. Brak wdrożenia wniosków z podobnego zdarzenia w przeszłości;
4. Liczne błędy i nieprawidłowości w instrukcjach eksploatacji rękawa;
5. Zaniedbania w obsłudze rękawa, prowadzące do pogorszenia jego stanu technicznego;
6. Pęknięcie ogniwa łańcuch obrotnicy kabiny obrotowej rękawa.

Zalecenia profilaktyczne:
PKBWL akceptuje zalecenia w zakresie bezpieczeństwa, zaproponowane i wprowadzone przez Port
Lotniczy im.F.Chopina w Warszawie:
a) Uzyskanie dodatkowych zaleceń producenta rękawa;
b) Podjęcie działań w celu usunięcia błędów z instrukcji eksploatacji rękawów oraz poprawy
znajomości zasad ich obsługi przez personel techniczny;
c) Wykonanie dodatkowego zabezpieczenia krawędzi rękawa, mogącej zetknąć się z
samolotem.

Ponadto PKBWL wprowadza następujące zalecenia profilaktyczne:
A. Dla Portu Lotniczego im.F.Chopina w Warszawie: wprowadzić okresowe sprawdziany
kompetencji dla pracowników obsługujących i użytkujących rękawy.
B. Dla ULC: przeprowadzić audit Portu Lotniczego im.F.Chopina w Warszawie w zakresie
użytkowania i obsługi a także stanu technicznego rękawów, a także w zakresie
wyszkolenia i kompetencji personelu użytkującego i obsługującego rękawy.

ZałącznikWielkość
2010_168_U.pdf61.11 KB
comments powered by Disqus