Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 711/09
Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDB
Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na zablokowaniu pompy strumieniowej zbiornika
rozchodowego w lewym skrzydle było nagromadzenie się stałych zanieczyszczeń wewnątrz
dyszy pompy. Stałe i półpłynne zanieczyszczenia znalezione w obu zbiornikach
rozchodowych były fragmentami uszczelnienia zbiorników.
Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych akceptuje następujące zastosowane środki
profilaktyczne:
1. Opublikowanie Sprawozdania Końcowego z badania incydentu nr 711/09 na portalu
wewnętrznym EuroLOT.
2. Przekazanie Sprawozdania Końcowego z badania incydentu nr 711/09 do bazy obsługowej –
Działu Jakości LOT AMS.
3. Wprowadzenie zmiany do EULO2007024 „Fuel sampling taking” uściślającej procedurę
pobierania próbek paliwa ze zbiorników. Zaleca się pobieranie reprezentatywnej próbki
z każdego punktu drenażowego (4 punkty na każdym skrzydle), ścisłe przestrzeganie zaleceń
dotyczących czasu pobierania próbki – przed pierwszym lotem lub minimum 30 minut po
wyłączeniu silników. Drenaż wykonany przed pobraniem próbek powinien służyć jedynie do
usunięcia śladów wody w zbiorniku. Pojawienie się wszelkich innych zanieczyszczeń
(płynnych lub stałych) i/lub nadmiaru wody musi skutkować podjęciem prac technicznych
zmierzających do ustalenia pochodzenia oraz eliminacji substancji obcych.
4. Zalecenie działowi techniki EuroLOT (jako zleceniodawcy usług) aby w przypadku
odnalezienia jakichkolwiek zanieczyszczeń w zbiorniku (na podstawie inspekcji wideo,
analizy próbek paliwa lub innej) niezwłocznie podejmować prace techniczne zmierzające do
ustalenia pochodzenia zanieczyszczenia oraz usunięcia zalegających części
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_711_U.pdf | 63.06 KB |