Lokalizacja
Opis: Pilot szybowca ASW20FL po powrocie z wykonanego zadania, podczas zawodów szybowcowych przeciął metę wyznaczoną poprzez okrąg o promieniu 3 km od środka lotniska EPGI. Znajdując się około 2 km od skraju lotniska pilot, widząc znaczny nadmiar wysokości, który oceniał na 270 m ponad próg pasa, zredukował prędkość do 120 km/h, wypuścił klapy oraz podwozie i otworzył hamulce aerodynamiczne. Na prostej do lądowania na kierunku 310° szybowiec wleciał w obszar silnych prądów zstępujących, tzw. „duszenia” będącego skutkiem oddziaływań termiczno-rotorowych. Pilot widząc zwiększone opadanie szybowca najpierw schował hamulce aerodynamiczne, a następnie również podwozie, jednocześnie ustawiając klapy w położenie 0, celem zmniejszenia oporów aerodynamicznych przy przedłużającym się locie w obszarze „duszenia”. W odległości około 500 m od progu pasa, znajdując się nad zalesionym wzgórzem, szybowiec posiadał około 50 m przewyższenia w stosunku do szczytów drzew. Pilot zdecydował się na kontynuowanie lotu w kierunku lotniska. Na trasie dolotu pilot zauważył wysokie drzewo, w związku z czym rozpędził szybowiec w niecce na zboczu wzgórza, a następnie „wyrwał” w górę w celu zamiany uzyskanej prędkości na wysokość umożliwiającą przelot ponad przeszkodą. Następnie, po przekroczeniu ściany lasu, pilot pochylił dziób szybowca w dół, aby zabezpieczyć prędkość i nie dopuścić do przeciągnięcia. Nie będąc w stanie dolecieć do progu pasa, pilot wykonał lądowanie w części nieużytkowej lotniska. Lądowanie nastąpiło w karczowisku po wycince drzew. Szybowiec przyziemił bez podwozia, zahaczając lewym skrzydłem o wystające nierówności terenu i wykonując cyrkiel o 180° względem kierunku lądowania. Odległość zatrzymania się szybowca wynosiła około 100 m od progu pasa, odległość od linii drzew około 100 m. W wyniku lądowania szybowiec został poważnie uszkodzony. Pilot nie doznał żadnych obrażeń.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Grudziądz-Lisie Kąty (EPGI)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: ASW20FL
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1842/17
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20171842rk.pdf | 680.05 KB |